Monday 25 March 2013

Sarapan Pagi

Bismillah...

Sarapan pagi antara benda yang paling penting untuk kita ambil sebelum kita buat routine harian kita. Pelbagai jenis sarapan pagi ada for example yang sihat, yang mengenyangkan, yang sedap dan sebagainya. Nak di ringkaskan ada 3 jenis style pada waktu pagi.

Style yang PERTAMA : SKIP BREAKFAST 


Dulu aku pun macam ni, malas nak breakfast lagi2 masa zaman sekolah dulu. So pergi sekolah dengan perut yang kosong sebab malas nak makan takut lambat ke sekolah. Kalau orang yang berkerja pulak pagi2 tak sempat nak makan sebab busy nak anta anak ke sekolah dan sebagainya. Apa effect bila kita skip breakfast kita. 



So situation yang macam ni akan buat sugar level kita pada waktu pagi turun, kita pun mula lah macam orang yang tak ada energy and feel hungry and nak melakukan kerja atau nak berlajar dalam kelas dah tak focus bila perut kita kelaparan.




Style yang KEDUA : MODERN BREAKFAST

 


WOW tgk sedapkan. hahaha ni example yang simple but full of carbohydrate. Breakfast yang macam ni lah boleh buat sugar level kita jadi macam >>>> 


so breakfast yang macam ni jugak boleh membuatkan kita akan lapar balik sebab bila digest immediately turn to sugar. By raising sugar level forces your body to overcompensate.  Sugar yang berlebihan akan turn it to FAT. So as a result sugar level drop and this leaves you feeling hungry and weak as your brain lacks of sugar. 



Style yang KETIGA : HEALTHY BREAKFAST



wOW ni lagi sedap hihi, its also can make our body feel better energy in the morning. Trust me sebab walaupun hanya setahun lebih sahaja amalkan sarapan pagi ni, boleh rasa lain gila bila minum shake pagi2 bila bandingkan dengan sarapan benda lain contoh macam nasi lemak, mee goreng dan sebagainya. 



Healthy breakfast akan buat badan kita better enegry sebab kita ambil makanan yang kaya dengan nutrisi yang badan kita perlukan pada waktu pagi dan sugar level pun tak naik. So appetite pon under control. 

No comments:

Post a Comment